niedziela, grudnia 10, 2017

Pointy High-Tech cz.1 - Gaynor Minden


Wraz z narodzinami epoki romantycznej w balecie narodzily sie pointy, w ktorych pierwsza zatanczyla Maria Taglioni w balecie La Sylphide.  Dla zainteresowanych historia point - link. Jednak co ciekawe choc minelo od tego czasu ponad sto lat to materialy sluzace do wyrobu point, niewiele sie przez ten czas zmienialy i nadal sa to glownie: skora, plotno, papier, klej, gwozdzie i oczywiscie satyna. Jest to niezwykle ciekawe, ze przez tyle lat sam proces powstawania point zanczaco sie nie zmienil u wiekszosci producentow. Dlaczego tak sie dzialo? Byc moze nie bylo takich mozliwosci czy materialow, ktore pozwolilyby na nowoczesne rozwiazania przy produkcji point lub po prostu nikt nie odczuwal takie potrzeby by pointy w jaki kolwiek sposob zmodyfikowac. Choc porownujac pointy do  obuwia sportowego zauwazymy, ze buty do koszykowki, siatkowki czy pilki noznej ulegaja zmianom na przestrzeni kilku lat a co dopiero na przestrzeni wieku. 

Dopiero przelom XX i XXI wieku przynosl innowacyjne rozwiazania tachniczne zastosowane w pointach. Te najslynniejsze z nich to znane chyba kazdej tancerce na swiecie - Gaynor Minden. 



Gaynor Minden narodziny legendy



Eliza Minden (jedne zrodla podaja ze jest ona eks-tancerka natomiast inne twierdza, ze jest ona tancerka-amatorka) po ukończeniu nauki na uniwersytecie w Yale, rozpoczela poszukiwanie idealnych point, najpierw niszczac dziesiątki par butów, aby dowiedzieć się więcej z jakich materialow sa skonstruowane. W 1986 roku odkryła szewca specjalizującego się w wyrobie nietypowych butow na  specjalne zamówieniach. Eliza spędziła wiele lat testujac setki prototypow. Dopiero po przetestowaniu licznych wersji, zaczęła masowo produkować pointy w fabryce w Lawrence, w stanie Massachusetts pod koniec lat 80-tych. Sa to pierwsze pointy do produkcji ktorych używa sie elastomerów (materiału, który odksztalcony jest w stanie powrócić do pierwotnego kształtu) zamiast tradycyjnych materiałów. Box i podeszwa są wykonane z jednego kawałka, pokrytego gesta pianka poliuretanowa ktora absorbuje uderzenie, co zapewnia dodatkową amortyzację w całym bucie. Rezultatem sa pointy które sa bardziej ciche, trwalsze, nie wymagajace wczesniejszego rozrabiania i zapewniaja tancerzowi lepsza ochrone stop.




Eliza bedac kierownikiem projektu w Gaynor Minden, była świadkiem wprowadzenia zaawansowanych technologicznie materiałów do sprzętu sportowego dlatego uważała, że pointy rowniez można ulepszyć dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów. "Byłam oburzona, że tancerze musza występować w tak szybko niszczejacych butach. Tancerze są elitarnymi sportowcami. To, co robią, jest tak samo trudne, jak to co robią lekkoatleci i piłkarze. Jednak oczekuje się, że dokonają tych sportowych i artystycznych cudów w butach wykonanych z gazety i tektury " 
W porównaniu do tradycyjnych point, buty Gaynor Minden sa bardziej trwale, są cichsze, dodatkowo zostaly zaprojektowane tak aby zmniejszyć dyskomfort i ograniczyć obrażenia stop. Ale jak sie okazuje nawet z tymi pozytywnymi cechami pointy te na poczatku wywolywaly kontrowersje w niektórych kręgach świata baletu. Glownie zarzucano im to, ze nie nadaja sie dla profesjonalnych tancerek, ze sa brzydkie (?) i zbyt kosmiczne. Jednak z czasem gdy coraz wiecej (glownie mlodszych) tancerek przekonywalo sie do tanca w pointach GM, kontrowersje zniknely.




Eliza zbudowała klientelę podrozujac po szkołach baletowych i prezentujac swoj produkt, koncentrowala swój marketing przede wszystkim na młodych tancerkach. Eliza i John Minden otworzyli swój pierwszy sklep w dzielnicy Chelsea na Manhattanie w 1993 roku.
Co ciekawe oprócz wykorzystania nowoczesnych materiałów, marka Gaynor Minden jest wyjątkowa wśród najważniejszych producentów obuwia, ponieważ została założona przez kobietę (wraz z mężem Johnem) w branży zdominowanej przez mężczyzn: Bloch (Jacob), Capezio (Salvatore), Freed (Frederick), Grishko (Nicolay) i Sansha (Franck Raoul-Duval).



Eliza uważała, że ​​nowoczesne materiały dadza bardziej wytrzymałe obuwie z większą ochroną dla stop tancerki. Badania naukowe zdają się to potwierdzać. Badanie ktore tesowalo trwalosc point zostalo opublikowane w Journal of Sports MedicinePointy zostaly poddane mechanicznym obciążenia, badacze zarejestrowali liczbę cykli, zanim buty przestaly nadawac sie do uzytku. Wyniki są następujące:
Freed of London - 8 868 ; Capezio - 24.592 ; Grishko - 71 817;  Gaynor Minden - 268,646
Wyniki te wyraznie pokazują, że buty Gaynor Minden wytrzymuja 3,7 razy dłużej niż Grishko i 30 razy dłużej niż Freed. Autorzy podsumowują:
• "Testy zmęczeniowe butów wykazały jedną bardzo znaczącą różnicę. Pointy Gaynor Minden wykazały zakres zmęczenia około 10 razy wyższy niż innych testowanych butów. "
nieopublikowanym badaniu  prowadzonym przez profesora medycyny podologii na Temple University, naukowcy zbadali 20 tancerzy  w badaniach wykorzystując systemy oceny ciśnienia dzialajacego na stopy. Podsumowują:
• "W porównaniu z tradycyjnymi pointami, syntetyczne pointy GM charakteryzuja się doskonałymi właściwościami pochłaniania ciśnienia i kontroli ruchu." 

"Te wyniki pokazują, że zastosowanie nowoczesnych, syntetycznych materiałów poprawia stabilność i dopasowanie pointy do stopy, zwieksza stabilnosc kostki przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia i zmniejszeniu presji na stopy tancerzy, która przyczynia się do chronicznych urazów i zwyrodnien. "  

Za co tancerki kochaja pointy Gaynor Minden? 

Producent oferuje  blisko 3 000 opcji kombinacji doboru paramentrow point takich jak ksztalt boxu, dlugosc, szerokosc podeszwy, ksztalt zapietki czy twardosc podeszwy. Dlatego tak bardzo wazne jest by dopasowac te pointy, w sklepie u profesjonalnego doradcy. Praktycznie kazda tancerka moze na specjalne zamowienie otrzymac pare point ktora bedzie wykonana specjalnie pod wymogi jej stop. I z kazda kolejna para point otrzyma identyczne buty. Inna ogromna zaleta tych point jest ich wytrzymalaosc, pomimo tego ze ich cena przy zakupie jest znaczaco wyzsza to czas przez jaki mozna w nich tanczyc, pozwala zaoszczedzic znaczne sumy pieniedzy (chodzi tu przede wszystkim o tancerki profesjonalne).
Sama nigdy tych point nie mialam na nogach dlatego na ich temat sie nie wypowiem :)  zacytuje tylko jedna z opini jaka udalo mi sie znalezc w internecie na temat point Gaynor Minden.
"Przez te wszystkie lata wydawałam mnostwo pieniedzy i próbując dosłownie każdą markę produkujaca tradycyjne pointy , która wciąż wymaga użycia setek kombinacji wkładek i ochraniaczy na palce, wełny, taśmy, plastrow itp., Próbując stworzyć przyzwoite dopasowanie. Wszystkie te doswiadczenia negatywnie wpłynęły na moje stopy. W końcu dostalam wlasciwie dobrane pointy Gaynor Minden. Mialam wczesniej "profesjonalnie dopasowane" pointy innych marek, ale to, co wydawało mi się dobre w sklepie, zawodzilo mnie w praktyce. 
Kiedy zaczelam tanczyc w GM, udało mi się udoskonalić moje piruety i inne pas itp. tak jak cały mój taniec w ogóle! Nie ma zbyt dużej różnicy w technice (przechodzenie, demi itp.), Ale zauważyłam, że wstępnie wygięta podeszwa faktycznie wzmacnia stopy, co rowniez potwierdzilo wiele profesjonalnych tancerek. Gdy tanczysz w doskonałej parze, jest to jak druga skóra i nie musisz już martwić się o to, że się pointy sie zepsuja lub ze bedziesz odczuwac ból; możesz wreszcie skupić się na tańcu. Wiele z najlepszych tancerek na świecie je nosi - (Bolszoj, Marinsky, Royal Ballet, ABT),
 Nie ma buta, który nagle zmienia cię w utalentowaną tancerkę, ale idealne dopasowanie pozwala tańczyć w absolutnym najlepszym Twoim wydaniu. Wiem ze swojego  doświadczenia, że ​​pointy, które nie sa idealnie dopasowane, z pewnością powstrzymaja cię zarówno technicznie, artystycznie, jak i fizycznie, z dodatkową doza niepotrzebnego bólu i znacznie zwiększonymi szansami na urazy.
Źle dopasowane pointy są główną przyczyną urazów i deformacji - guzów, młotków, odcisków, wrastających paznokci, zrogowacenia, pęcherzy, degradacji stawów palców u nogi i urazów kostki itp. Nadszedł czas, aby ruszyć naprzód i skorzystać z technologii, która oferuje niezrównany komfort, wydajność, spójność i zaoszczędzone pieniadze. Cierpienie nie jest konieczne, aby być wielkim artystą! Tancerze XXI wieku zasługują na "skoki" w technologii, która jest dla nich dostępna, a ja jestem wdzięczna koncepcji Elizy Minden i niezwykle utalentowanemu i innowacyjnemu szewcowi, który je stworzył! 🙂 -Shannon M."
zdjecia Gaynor Minden - https://dancer.com/



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Ballet Diffusion , Blogger